vrijdag 20 december 2013

Op de fiets door de Jol

Deze kant wel, de andere niet....
Het stuk fietspad door de wijk Jol vanaf de Houtribweg is hier en daar gefreesd. Het pad werd hier en daar omhoog gedrukt met flinke, venijnige hobbels tot gevolg. Maar die zijn nu verdwenen. Daar waar het fietspad onder de appartementen door loopt is, komende vanaf de Houtribweg, het vreemde, abrupte niveauverschil in het wegdek verwijderd. Dat scheelt ook. Alleen zo'n tien meter verderop is dat verschil er nog wel. Een beetje vreemd want wie houdt er nu van half werk?
Op bepaalde plaatsen kruist de gewone weg het fietspad. De fietsers hebben hier voorrang. Toch gebeurt het geregeld dat automobilisten klakkeloos doorrijden. Zoals rond het middaguur toen een bestelbus van een glasbedrijf, ik zal de naam Glason niet noemen omwille van mogelijke antireclame, mij bijna aanreed. De bestuurder keek mij wat glazig vanachter zijn zijruit aan en reed gewoon door. Die glazige blik had ik net even eerder al gezien en dat voorkwam een aanrijding. Een kwestie van bekend zijn met de gang van zaken in het verkeer en anticiperen. Soms steken foute automobilisten even hun hand op als teken van "Sorry!" Maar de meesten doen dat niet. Deze chauffeur ook niet. Nee, hij keek mij recht aan met een chagrijnige gezicht dat boekdelen sprak : "Ik eerst jôh!"  Misschien voelde hij zich niet helemaal fit. Ik zeg dan maar : "Kruip maar lekker onder de wol, jôh, de glaswol." Maar dat laatste neem ik bij nader inzien alsnog terug.