maandag 23 december 2013

Kopen en koken met Kerst

Wat een drukte bij de supermarkt! Het komt mij nogal overdreven over, als ik zie hoe klanten staan te wikken en te wegen over hetgeen men wil eten met kerst. Op de afdeling groente en fruit valt het nog mee, maar dan begint het pas. Ik baan me tussen de schots en scheef staande winkelwagentjes door, terwijl ik alsmaar 'pardon' zeg richting de oude kaas -in plakjes- en graai daarna tussen een paar spijkerbroekbenen door naar een rookworst. En nu op naar het brood. De meute concentreert zich gelukkig op de vleesafdeling en met een omtrekkende beweging via de schappen van het snoepgoed, waar een kleine dikzak zich zit te vergapen, kan ik eenvoudig een half bruin scoren. Op naar de kassa's. Dit keer via de diepvrieshoek, waar het afgezien van een vakken vullende scholier stil is. Oef! Wat een rijen! En wat een volle karren. Ik ben de enige met een mandje. Als ik om me heen kijk zie ik bedrukte gezichten, veel bedrukte gezichten van voornamelijk vrouwen. Naast mij ligt een magazine van de super. Ik moet toch wachten, dus besluit ik even wat te bladeren. Al bladerend kom ik terecht op een artikel genaamd 'Koken met kerst'. Het is een stappenplan, dat eindigt met een rondvraag aan de gasten van het kerstdiner als ze aan de koffie zitten : 'Hoe heeft het gesmaakt?' Het artikel sluit af met een advies : 'Noteer de kritiek op uw kookkunst, zodat u die volgend jaar nog verder kunt verfijnen.' Ik begrijp nu al die bedrukte gezichten. Ik ben des te blijer met mijn boerenkool met worst.