woensdag 18 december 2013

Krant van Flevoland gedumpt


Tijdens mijn ronde trof ik op het speelterrein aan de Binnendijk helaas weer een hoeveelheid gedumpte kranten aan. Het betreft weer de laatste editie van de Krant van Flevoland. Het is niet de eerste keer dat ik daar gedumpte exemplaren aantref. Het dumpen vindt plaats sinds de zomervakantie. De vorige keren was de boel nog aardig bijeen te rapen, maar dit keer is het een regelrechte puinhoop. Zo erg zelfs, dat ik besloten heb daar niet meer aan de slag te gaan om zwerfvuil op te ruimen. Het is niet anders. Ik vraag me overigens af of er mensen in Haven zijn die deze krant soms niet ontvangen. Of is het een 'bezorger' die hier in Haven woont en in een andere wijk bezorgt? Ik weet het niet.
Al eerder heb ik bepaalde gebieden afgestoten vanwege onnodig veel zwerfvuil, zoals rond de basisschool De Sluis en een parkeerterrein. Ik bedoel een beetje medewerking zou wel zo aardig zijn, maar die ontbreekt. Ik weet dat het opruimen van zwerfvuil een gevecht van de eenzame strijder tegen de bierkaai is. Maar er zijn situaties waarin mensen ook best een positieve rol kunnen spelen. Het is leuk te horen "fijn dat u dat doet, meneer". Maar men vergeet daarbij één ding : het vuil lag nota bene al een paar dagen voor hun eigen huis. Als ik dat zo naar voren breng, dan is steevast de reactie : "Dat moet de gemeente doen! Daar betalen wij voor." En dus banjert men gewoon dagelijks door het vuil in afwachting van derden. Ik vind het een voor mij vreemde mentaliteit. Als het geld zou zijn geweest, had het er nog geen 5 minuten gelegen. "Maar ja, dat is anders", zullen diezelfde mensen.ongetwijfeld dan zeggen.