zondag 1 december 2013

In de schaduw

- een reactie-
"Wind Beneath My Wings”. Wat prachtig gezongen door Bette Midler.
Het was één van haar grootste succesnummers. Ze zingt over een persoon die succesvol is in het leven en heel veel heeft bereikt maar dat kon alleen dankzij iemand die zich nederig, en in stilte in dienst heeft gesteld van de ander. Uit de tekst van het lied valt niet op te maken hoe de verhouding is tussen deze twee mensen. Die 'iemand' zou heel goed een vrouw, een moeder kunnen zijn die zich belangeloos inzette voor het succes van b.v. haar man of haar kind. Zij koos in alle nederigheid voor haar plaats op de achtergrond maar was toch ook heel gelukkig met het resultaat van haar inspanning. De persoon waarover het gaat zegt alles aan haar? te danken te hebben, met de woorden: ,,...Jij ben de wind onder mijn vleugels..., " en, vertaald: ,,....Heb je ooit geweten dat je mijn held bent?, en alles wat ik zou willen zijn..."?,,...Ik kan hoger vliegen dan een adelaar, omdat jij de wind onder mijn vleugels bent...". Als je jong bent sta je daar niet zo bij stil want je staat immers in het middelpunt van je eigen 'belangrijke' wereldje, maar eenmaal volwassen, met een eigen gezin met kinderen, ontdek je dat het je eigen moeder was die steeds in jouw schaduw stond. Helaas zijn veel mensen meestal te laat met het uitspreken van de woorden: ,,...Jij was de wind onder mijn vleugels..." moeder, ,,..Heel erg bedankt...!’’.