maandag 22 januari 2024

Te zwaar voor mij

Ooit was er een tijd, waarin ik zonder enige moeite gewassen grindtegels van 40x60 versjouwde. Tegenwoordig heb ik er heel veel moeite mee. Komt bij, dat ik vrij snel mijn rug voel. Met name als ik met zo’n tegel mijn bovenlichaam wat draai. Dat gebeurt al vrij snel al ik aan het straten ben. Afgelopen jaar heb ik nog wel wat zitten straten met dergelijke tegels. Maar ik hoefde niet heen en weer te lopen en geen draaiende bewegingen maken. Toch merkte ik wel hoeveel moeite ik had met die zware tegels. Niet alleen vanwege mijn rug en armspieren, maar ook vanwege de opkomende reuma in mijn handen / vingers.
De draaibeweging was ook het begin van de zwakkere rugspieren. Ik stond een keer bij het aanrecht, toen er iets vanaf viel. In een reflex draaide ik me half en ving het op. Maar toen kreeg ik gelijk een pijnscheur in mijn rug. Sindsdien zijn die spieren gevoelig geworden. Men zegt dat de spieren bij het ouder worden na he toplopen van schade nauwelijks nog herstellen. Zo voelt het wel aan. Maar goed, het is een kwestie van bewust tillen. En dat gaat me vrij goed af.