maandag 22 januari 2024

Cold cold heart

Dit nummer brengt mij terug naar de Resedastraat in Leiderdorp. En dan ook nog vroeg in de ochtend, als zachtjes Radio Luxemburg in de huiskamer klonk. Mijn pa was doordeweeks altijd vroeg op. Hij moest de eerste trein halen om naar zijn werk te gaan. Die trein reed volgens mij rond een uur of 6 vanaf het station in Leiden. Ook 's winters toen er nog geregeld een dik pak sneeuw viel, ging het leven gewoon door. Mijn vader reed vanuit het dorp op de fiets naar het station in Leiden. Meestal was ie dan de hele wek weg en kwam hij op vrijdagavond weer terug.
Het was op zo'n vroege ochtend, dat ik als slaperig jochie dit nummer op de Graetz radio hoorde. Mijn vader hield ook van C&W muziek. Maar hij was afstandelijk in z'n gedrag naar ons, de oudste vier kinderen. Vandaar de associatie met 'çold cold heart' en de moeite die ik deed om tot hem door te dringen.