dinsdag 16 januari 2024

Geven en delen

Laatst gaf ik een mevrouw geld. Ze stond bij een winkelcentrum kranten te verkopen. Voor daklozen. Ze mocht de krant houden. Ik vind het al heel wat, dat mensen de kou trotseren om voor anderen te kunnen zorgen.
Des te armer mensen zijn, des te guller zijn ze ten opzichte van hen die in nood verkeren. Dat weet ik nog wel uit mijn eigen jeugd. Armen steunen elkaar. Er zijn uitzonderingen. Er zijn ook mensen die het goed of meer dan goed hebben en toch aan anderen denken. Als kind had ik al de droom een schat te vinden en daarmee anderen die in nood verkeren te helpen. šŸ˜Š Vanwege die gedachte valt het mij op, dat veel mensen op een andere manier met zo'n 'schat' zouden omgaan. Ik hoor het bij loterijen en tijdens gesprekjes. Dan gaat het over een auto en/of een huis kopen. En of met vakantie gaan. Dat soort gedachtes heb ik dus niet. Het is wel raar, maar ik ben blijkbaar niet zo materialistisch ingesteld.
Al moet ik wel bekennen, dat ik goed in eht gereedschap zit. Maar wat wil je na zo'n 50 jaar sleutelen en klussen.