woensdag 6 oktober 2021

Hij wel!

De koning krijgt 5% salarisverhoging. Dat bedrag (€ 50.000) zou menigeen graag als jaarinkomen willen hebben. Zijn inkomen stijgt zo doende boven de 1 miljoen euro uit. Zijn vrouw krijg ongeveer de helft. Er zijn mensen die dan op verstoorde toon mij willen toeroepen : "Ja maar daar moet ie erg veel kosten van betalen!" Dat zijn de mensen die niet weten, dat voor de koninklijke kosten een aparte pot bestaat. In die pot zit ruim 45 miljoen euro. En dat is nog niet alles, want veel andere kosten worden uit andere potjes betaald. Maar die bedragen zijn geheim. Naar schatting kost het Oranje bal ons jaarlijks 350 miljoen euro. Zijne koninklijke hoogheid vangt dus ruim 1 miljoen per jaar en kent een onkostenvergoeding van zo'n 350 miljoen per jaar. Wat ik me ook telkens afvraag is, waar al die onderscheidingen die hij heeft vandaan komen. Ik kan me niet voorstellen dat Willem A. meer gepresteerd en doorstaan heeft dan mijn vader. Komt bij dat WA afgelopen jaar slecht gepresteerd heeft. En dan toch € 50.000 salarisverhoging. Op z'n minst verdacht.
Zelf heb ik me altijd verzet tegen procentuele salarisverhogingen. Wie €1.000 krijgt ontvangt een hogere verhoging dan wie slechts € 100 krijgt. Logisch dat het gat tussen arm en rijk alsmaar groter wordt. Van 350 miljoen per jaar kan de armoede in ons landje, de onderzoeken t.b.v. ziektebestrijding en de ellende van de Toeslagenaffaire en de aardbevingen behoorlijk goed bestreden worden. Maar de keus valt op het Koningshuis.