Ik noem ze stootrubbers, maar anderen noemen ze aanslagrubbers. Het zijn de rubberen blokken (kong voor de auto?) die boven de bladveren zitten en ervoor zorgen dat wanneer de veren doorslaan, het onderstel geen schade oploopt.
Bij aankoop van de bus had ik al gezien, dat de rubbers flink versleten waren. Toch is sprake van nog behoorlijk speling wanneer de bus geladen is. Zoals laatst met vier personen achterin. Die hebben ook geen bonkend geluid gehoord of iets gevoeld, wat erop zou duiden dat de veren doorslaan. Ik heb de bus aan de achterzijde omhoog gekrikt, voor de veiligheid een extra steun geplaatst onder een chassisbalk en het wiel verwijderd.
Ik kreeg een zee aan ruimte om bij het oude rubber te komen. Tegen mijn verwachting in loste het oude versleten ding vrij gemakkelijk. Aan de bovenzijde heeft het rubber een draadeind dat in een moer in de chassisbalk gedraaid is. Ik was bang dat hij na al die jaren vastgeroest zou zijn, maar nee dus. Daar kan menigeen een voorbeeld aannemen. Haha!
Ik heb de nieuwe aan de bovenkant wat ingevet; het draadeind ook. Daarna heb ik hem al draaiend geplaatst. Het laatste stukje heb ik met een speciaal gereedschap gedaan, waarmee ik voorheen oliefilters los- en vastmaakte. Handig! Het andere rubber vervangen ging net zo soepel.
Vanmorgen vroeg heb ik direct een afspraak gemaakt voor een APK en het vervangen van de schoenen van de achterremmen. De Ducato kan daar komende dinsdag terecht. Ik ben benieuwd. De medewerker van de RDW zei dat ie van onderen er goed uitzag. Voor alle duidelijkheid : hij bedoelde dus de Ducato.