donderdag 8 juni 2017

Milieuzones en stickers

Terugkijkend in de tijd, vraag ik me af wat al dat quasi milieuvriendelijke gedoe eigenlijk opgeleverd heeft. Ik kreeg al vrij snel de indruk te maken te hebben met weer een hype en dat het wederom louter een kwestie van geld is.
De oude Ducato mag niet meer in bepaalde steden komen. Onzin, want de roetmeting van de 2.5 Diesel is in orde volgens de nationale overheid (APK). Maar de lokale beweert anders. De moderne auto's waarmee gesjoemeld is met de uitstoot mogen er wel in. Het feit dat moderne auto's per definitie niet schoner zijn, is inmiddels ook bewezen. Wat te denken van de honderdduizenden auto's die dagelijks via de snelwegen langs en door grote steden rijden? Hoezo fijnstof? Hoever zijn we op weg naar alternatieve energie? Nauwelijks. Ondanks dat atoomenergie heeft afgedaan en het aardgas opraakt.
En wat de Ducato betreft : als ik een roetfilter laat monteren kan ik wel een sticker kopen. Kosten : ruim 1.000 euro! Exclusief periodiek laten reinigen van het filter.
Duurzaamheid? We doen toch al heel lang aan recycling? En hoe zit het met die zure regen? Zodra het over het milieu gaat zie ik weer BOVAG verschijnselen. Alsof een sticker of bordje bepaalt hoe het gesteld is met de omgeving. Haha! Nee mensen, het gaat helaas louter over geld. Milieu en klimaat vallen bij mij onder economie. Daarom doet men ook weinig tot niets tegen de ontbossing. Gewoon een stempeltje op het hout en we kunnen weer met een gerust hart timmeren. De ondernemers zijn er blij mee. Geef een kip 20 cm meer bewegingsvrijheid en zie : een scharrelei!
Hier in Dronten probeert men ons zonnepanelen aan te praten. Men beweert dat wij daarmee flink kunnen besparen op energie. Haha! Mensen met zonnepanelen zijn idealisten. Ze verdienen hun investeringen nauwelijks terug. Veel energiebedrijven zitten niet te wachten op teruggave van overtollige energie en/of geld. En de overheid laat het ook afweten. Op termijn zal de verhuurder meer huur gaan vragen, want.... er zitten immers zonnepanelen op het doorgezakte dak?! En mocht het aantal echt fors groeien, dan komt de overheid met een of andere speciale heffing op panelen op daken.
De elektrische auto is ook zo'n vreemd fenomeen. Weg met al die auto's, investeer in beter OV. Elektrische auto's is louter een verschuiving van het vervuilingsprobleem richting de industrie. Ik zeg :  Iedereen in het OV. Maar dan wel een goed OV. Zo'n lange trein of bus heeft maar één bestuurder. In de auto van de toekomst hoeft men niet meer te sturen, maar daar rijden er dan wel miljoenen van op de wegen met één persoon erin. Wat een onzin. Maar ja, het levert wel veel geld op aan (wegen) belasting, accijnzen en btw. Milieu en klimaat is economie. Het moet geld opleveren.