De heenreis.
We vertrokken op een vrijdag uit Dronten. In grote lijnen hebben we de volgende route gereden : bij Enschede de grens over en dan via Osnabrück, Bielefeld en Paderborn richting Kassel. Daar in de buurt hebben we een camping opgezocht. De volgende dag reden we richting Fulda, Schweinfurt en Nürnberg naar Regensburg. Net voorbij Regensburg hebben we twee nachten doorgebracht. Via Passau zijn we Oostenrijk binnengereden. Via Linz ging de reis vervolgens naar Wenen en in Neusidl am See hebben we weer een camping opgezocht. De volgende dag ging het richting Hongarije. Via Györ, Boedapest en Kecskemet, waar we weer een nachtje hebben doorgebracht. De middag daarop reden we naar Szeged en toen richting Nadlac. Voor Nadlac staken we de Hongaars - Roemeense grens over. Op woensdagavond waren we, na ruim 1.600 km, op onze bestemming in Nadlac. We zijn later opgehaald om een kleine 50 km verderop, naar Arad te gaan. Ik zag het niet zitten om met de camper in Arad.
De terugreis.
Vanwege de warmte (30 plus) besloten we een andere strategie toe te passen : vroeg vertrekken en vroeg in de middag een camping opzoeken. We vertrokken zondagochtend met de bedoeling in Hongarije, vlakbij de Oostenrijkse grens, te overnachten. Zo kwamen we in het Hongaarse Kimle aan, waar we besloten om twee nachten te blijven. Lekker bijkomen van alle drukte.
Vanuit Kimle hebben we een grote sprong gemaakt door Oostenrijk heen tot in Duitsland. Daar, in Eging am See reden we een camping op. We zijn daar twee dagen gebleven, alvorens de reis voort te zetten. We besloten dit keer niet naar het noorden (Kassel) te rijden, maar naar het westen, richting Nürnberg en Keulen. We hielden vast aan onze vroeg-op-pad strategie met de zon in de rug. Zo kwamen we in Bettingen terecht. Op zondagochtend reden we naar Nederland, waar we rond 13.00 uur in Winterswijk aankwamen. De oude, trouwe Ducato 2.5 D had toen 3.352 km probleemloos afgelegd.
We zijn om de grote steden heen gereden, om onnodige drukte te vermijden, vanwege mijn paniekaanvallen. Per dag reden we zodoende ook 'maar' zo'n 375 - 400 km.