maandag 26 juni 2017

Ford 2.2 TDCI motor

Ford met de geit!
We rijden dus in een FIAT. Volgens sommige grappenmakers staan die letters voor Ford In Afgedankte Toestand. Nou, die afgedankte Ford van ons rijdt als een speer.
In een Duits blad voor campers las ik een ingezonden brief van een wat ontstemde lezer. Hij vindt dat de redactie van het blad niet zo negatief moet zijn over Ford. Overal gaat het soms mis, niet enkel bij Ford, aldus de schrijver. Volgens hem gaat Ford Duitsland heel erg coulant om met de motorschade van bepaalde dieselmotoren.
Dat is een ander verhaal dan hier in ons landje. Het probleem van die motoren wordt veroorzaakt door de verstuivers van de diesels, die gebouwd zijn van ongeveer januari 2006 tot november 2010. Volgens Ford hebben de gedupeerden verkeerde diesel getankt. Huh?! Als een partij al zo gaat reageren, belooft het weinig goeds. Volgens (echte) deskundigen zijn de verstuivers de schuldige. Een fabrieksfout dus.
Computerfabrikant IBM reageerde vroeger (jaren 70) ook zo als een printer van hen kapot ging. "Dan had je maar een IBM lint moeten gebruiken", zei de technicus. Waarop wij hartelijk lachten. Vond meneer niet zo leuk. Bij een volgende probleem riepen wij in koor, dat er toch echt een IBM lint opzat. Haha! Vond meneer de technicus ook niet leuk.
Niet alleen de 2.2 TDCI motoren van Ford geven problemen. Ook de 2.2 HDI van de PSA/Ford fabriek geeft volgens een Duits blad grote kans op motorschade. Deze motoren zijn o.a. bij Citroëns en Peugeots ingebouwd.
Een raar iets, dat Ford Duitsland wel zijn verantwoordelijkheid neemt en Ford Nederland allerlei eisen en voorwaarden stelt alvorens iets te willen doen op het gebied van coulance. Moet men eerst naar de rechtbank?