donderdag 22 juni 2017

Een onderhoudslijstje

Zoals bekend, maak ik tijdens de trips lijstjes met aandachtspunten. Ook dit keer is een lijstje aan het groeien.
Bovenaan staat de NL sticker voor de fietsendrager. Ik denk op dit moment dat ik die sticker hoog op de auto plak. Op de drager is geen ruimte voor een sticker. Vandaar. Voor deze trip heb ik zelf een bordje gemaakt met de letters NL erop. Dat bordje hangt zeer zichtbaar aan Sonja's pakezel op de fietsendrager.
Een ander punt vormen de schroefjes in de dodehoekspiegeltjes. Die zijn gaan roesten. ik ga ze vervangen door rvs exemplaren. Lekker belangrijk, zal je denken. Maar ik ben nu eenmaal een perfectionist. Als er een klontje boter in de koekenpan ligt, hoort ie in het midden te smelten en niet langs de kant. Net zoals dat foto's en schilderijtjes recht moeten hangen.
Tijdens een koffiepauze in Hongarije zag ik tot mijn schrik dat een wieldop verdwenen is. Stom, want ik wilde ze nog voor ons vertrek met tie-rips vastzetten aan de velgen. Maar omdat ik enkel zwarte tie-rips had, heb ik dat niet gedaan. Die zwarte vond ik geen gezicht. Ik heb dus een wieldop te kort. Of drie over? Ik heb nu de aantekening gemaakt, dat ik de velgen zilver ga spuiten. Rond de as bevindt zich een kunststof afdekkapje, dat ik in dezelfde kleur van de wagen, dus rood, ga spuiten. Ik zou de kleurencombinatie ook kunnen omkeren : rode velgen met een zilverkleurige kap. Hoe dan ook, zo hoef ik niet meer om te kijken naar die wieldoppen.
Het kraantje van het wastafeltje is wat los gaan zitten. Een kwestie van het blokje losmaken en de boel weer vastdraaien. Misschien doe ik dat onderweg alsnog.
Dan is er nog een kettinkje van een rolgordijntje, dat ik ingekort heb. De beide uiteinden van het balletjesdraad heb ik aan elkaar geknoopt. Dat wil ik wat netter gaan oplossen. Ik denk aan zo'n klipje dat voor kettinkjes met balletjes gebruikt wordt. Onderweg heb ik een bestekbakje ingekort, zodat het nu een kwart slag gedraaid kon worden in de lade. In de lengte paste het bakje net niet. Nu dus wel. Alle vakken van de bestekbak zijn nu gemakkelijk bereikbaar.
Het bovenste laatje is een rommelbakje. Ik twijfel nog in hoeverre ik dat laatje desnoods van een bestekbakje ga voorzien. Dat rommelige heeft ook zo z'n charme. Tot slot ga ik nog een aantal peesrails monteren. Ze komen boven de zijramen en de ruiten in de achterportieren. Ook daar kunnen dan zonwering ingeschoven worden. De hevige warmte heeft dus ook geleid tot aanpassingen.