woensdag 23 september 2015

Viva Cuba!

Het klinkt wat vreemd, maar ik heb om onduidelijke redenen (underdog rol?) sinds de jaren 60 een zwak gehad voor dat land, eiland. Het land van Fidel Castro kreeg een wereldwijde boycot opgelegd, omdat het ten tijde van de Koude Oorlog de Sovjet Unie steunde. Logisch wat mij betrof, want Fidel c.s. maakte deel uit van de communistische wereld.
Wat mij van begin af aan stoorde, ik was nog maar een tiener en woonachtig op CuraƧao, was dat het supergrote Amerika zijn voet op de dwerg Cuba plantte. Ik dacht toen aan het pesten van kinderen door een pestkop die aanzienlijk groter is. Flink hoor!
Ik ben erg blij met de ontwikkelingen tussen beide landen. Vooral door toedoen van de paus. Het wordt echt eens tijd het verleden te laten voor wat het is en een nieuwe start te maken. Ik hoop dat de relatie tussen beide landen zich in positieve zin zal doorzetten en Amerika Guantanamo Bay loslaat. Dat is natuurlijk een plek waar Amerika de beruchte nazi kampen op een modernere manier nabootst.