anders dan de rest |
Gevolg is vaak dat het kind het leertempo van de rest van de groep moeten volgen. Geheel mens eigen kijkt zo'n leerling natuurlijk ook naar de prestaties van de klasgenootjes zonder beperking. Komt bij dat veel kinderen met een beperking gebaat zijn met een vaste structuur, rust en een aangepast tempo. Wat dat laatste betreft : kinderen met een bepaalde beperking hebben bijvoorbeeld erg veel moeite met opsommingen van instructies. Als de leraar zou zeggen : "Pak je rekenboek, dan gaan we de opdrachten vier en vijf op bladzijde 12 maken", dan kan het zijn dat zo'n kind alleen de eerste opdracht hoort en vervolgens in paniek kan raken.
In veel groepen is het geregeld onrustig. Ook de persoonlijke begeleiding laat te wensen over. En als ie er is, dan gaat het ten koste van de grote groep. Vaak is het aan het gedrag van betreffende kinderen te merken, dat het niet goed gaat. Vooral in de pauzes en na schooltijd. Sommigen raken dermate gefrustreerd, dat ze geregeld agressief worden. Ergo : degene die dit bedacht heeft zal m.i. last hebben van een beperkt denk- en voorstellingsvermogen. Opvallend is dat de directeuren van de basisscholen het oneens zijn met de klachten. Logisch, die staan verder van de kinderen en het lesgeven af. Aan de top kijkt men louter naar geld. Hopelijk wordt er geluisterd naar de leraren en de betreffende kinderen en hun ouders.