zaterdag 20 november 2021

Wat bezielt hen?

Zouden Jan Paternotte (D66) en al die andere gelijk denkenden de vergelijking tussen het coronabeleid / 2G en de Jodenvervolging ook durven te bestrijden als zo'n Joodse overlevende van de Holocaust het hen zou vertellen? Zouden Paternotte c.s. dan de holocaust ontkennen? Ik zou een lijstje gemaakt hebben van die Joden en mensen als Paternotte dringend gevraagd hebben met hen in gesprek te willen gaan.
Sinds gisteren vraag ik me af, wat mensen bezielt om zo uit het niets lelijk te doen. Ik bedoel, ze hebben bij ons niet alleen een gewillig oor gevonden, maar ook een gastvrije tafel met eten en/of koffie. Wij doen (gratis) klusjes voor hen, ik houd het pleintje schoon / mooi en Sonja organiseert leuke bezigheden. We rijden ze zelfs voor medische zaken. En toch zijn het dezelfde  mensen, die zelfs hun zeer kleine vriendenkringetje kapot maken. Met scheldpartijen en onvolwassen gedrag. Ik weet wel, dat hun gedrag de oorzaak is van hun eenzaam bestaan. Maar hebben ze daar dan niets van geleerd? Blijkbaar niet. Ik vind het in en in triest. Ik besef best wel dat zij een probleem hebben als ze zich zo tegenover anderen gedragen. Ja, ook anderen. Of het nu in een winkel, op een terras of thuis is : altijd maar lelijk doen. We hebben het lang met de mantel der liefde bedekt. Maar nu zijn die mantels op. Toch zijn we niet van plan om in noodgevallen onderscheid te gaan maken. Zo erg is het met ons niet. Nooit eigenlijk.