vrijdag 26 november 2021

Hondenweer

Brrr! Wat is het naargeestig weer. Het is koud, somber, het regent en het waait. Vanmorgen viel het nog mee. Ik had vanmiddag mijn dikkere vest aangedaan, mijn regenpak en laarzen. Maar tijdens de wandeling met die teef leek het alsof ik in mijn nakie liep. Ik voelde de kou over mijn rug gaan. Ik dacht gelijk : "Erwtensoep!"
De sterke wind blaast de laatste blaadjes van de bomen. Dus aan het bladvegen komt ook een eind. Vanwege de wind, die meestal uit het zuidwesten komt, wordt het blad bij ons voor de deur geblazen. Met gevolg dat het ook naar binnen gelopen wordt. Tekenen van de herfst denken we dan maar. Vandaar dat ik geregeld
het valt nog mee
op het pleintje het blad bijeen veeg en opruim. De mensen aan de overkant hebben daar nauwelijks last van. Daar zorgt de wind ook voor. Raar dat daar juist de mensen wonen, die klagen over mijn werk als vrijwillige bladveger. Al geef ik toe : het zijn wel typische 't-is-nooit-goed mensen.
Na terugkeer droog ik Fenna eerst af met haar handdoek. Daarna is het feest. Voor haar. Dan ga ik met de föhn haar vacht droogblazen. Zo wordt het kussen in haar mand tenminste niet nat. Dit keer laat ze veel haar los. De rui begint weer. De teef denkt dat ik blijf föhnen, maar ik ben niet gek. Wel moe.