zaterdag 17 augustus 2019

Zonnepanelen op het dak

Tot op heden weet ik niet beter dan dat de dikke balken van het dakbeschot met de tijd gaan doorbuigen vanwege het gewicht van de dakpannen. Dat was in al onze vorige woningen het geval. Behalve die in Leiden en Zoetermeer, want dat waren appartementen. Kromme balken dus. Van zonnepanelen weet ik dat ze een gewicht van 10 tot 25 kilogram per m2 hebben. Ik vraag me dus ook af wat de gevolgen voor de dakconstructie zijn, wanneer je panelen laat plaatsen. Of zou men extra balken aanbrengen? Daar heb ik tot op heden nies van gehoord of gelezen. Normaal worden producten veel sterker gemaakt, dan de daaraan gestelde eisen. Toch zie ik daken inzakken onder het gewicht van alleen al de dakpannen.
Ik zeg al vaker dat het vakmanschap geleidelijk verdwijnt. Van hoog tot laag wordt als maar minder professioneel gewerkt en sterk bezuinigd op materialen en gereedschap. Dat alles gelardeerd met liegen en bedriegen. De resultaten zijn er naar. Muren die omvallen, balkons die naar beneden vallen en bruggen en daken die instorten.