zaterdag 10 augustus 2019

Weer wat van het lijstje af

Vanmorgen ben ik weer met mijn to do list aan de slag gegaan. In de loods, want het regende af en toe. Misschien vraag je je af, waarom ik over al dat geklus schrijf. Dat komt omdat ik dit soort zaken niet meer kan delen met mijn broers. Dus deel ik het maar hier.
Vandaag heb ik een metalen strip aangebracht aan de binnenkant boven de schuifdeur. Hij is bedoeld om met magneten het antivliegengordijn op te hangen. Ik heb ook toch maar een oogje aan het kooktoestel gemaakt. Nu kan ik het voor het rijden vasthaken. Hij staat weliswaar op supermagneten, maar je weet maar nooit. Het gaat niet alleen om de verticale kracht, maar ook om de horizontale. In de laatste situatie (bij bijvoorbeeld bij een aanrijding) zijn de magneten minder krachtig.
Het volgende punt was de lijst om de twee dakluikjes. Ik heb daarvoor een kunststof ombouw van een oude cv ketel gebruikt. Haha! Het was het front van de ombouw en dus een vrij vlakke plaat, die qua maat mooi zou passen. Ik wilde de twee aparte lijstjes vervangen door een gezamenlijke. Na veel (dubbel) meetwerk, mijn grijze massa werkt niet meer als zo'n 20 jaar geleden, heb ik de plaat op maat gezaagd en de openingen gemaakt. Zowaar, hij paste bijna in één keer. Ik heb een opening nog wat moeten bijwerken. Daarna het ik het kunststof gereinigd en met een primer behandeld. Toen die grondlaag droog was, heb ik het geheel grijs gespoten. Na droging heb ik de nieuwe lijst gemonteerd. Hij staat erg strak, vind ik, vergeleken met de twee oude.
Ik heb samen met Sonja weer een poging gewaagd de kromme portier wat terug te buigen. Maar dat lukte niet. De bus zelf werd weggedrukt vanwege de vering. Ik ga eens elders advies inwinnen. Misschien is er een andere mogelijkheid.