zaterdag 31 augustus 2019

Extra peesrails gemonteerd

Punt 8 van mijn To do lijstje heb ik doorgehaald. Ik heb namelijk de beide peesrails aangebracht. Aan de achterzijde en aan de linker zijkant. Dit keer heb ik de bus weer buiten laten staan bij de loods. Daar staat ie niet alleen in de schaduw van het pand, maar ook in de wind. En die beide heb ik met dit weer hard nodig om de gang erin te houden.
Aan de achterkant bevindt zich boven de portieren een aluminium dorpel. Hij is bedoeld (denk ik) om het regenwater van de ramen te houden. Dat is niet helemaal of helemaal niet gelukt, want de achterkant loopt van bovenaf gezien wat naar buiten. Voor een goed effect zou er een dorpel van zo'n 15 cm op moeten. Maar goed, ik heb die dorpel gebruikt om de extra peesrail te monteren. Helaas had ik geen hoge keukentrap tot mijn beschikking. Wel een kleinere en... een pallet. Weest gerust, Willempie had van te voren gecontroleerd of de trap stevig bleef staan. Ik was daar immers alleen.
De peesrail is bedoeld voor een antivliegengordijn (met pees) voor als de portieren opengezet worden. Of voor een extra luifeldoek over de geopende deuren heen. We hebben al diverse keen meegemaakt dat bij geopende portieren (vanwege de warmte), de zon naar binnen scheen. Dus dat schoot niet op. Straks kan bij geopende portieren als extra een luifeldoek door de peesrail geschoven worden.
Dat zelfde doek kan ook aan de zijkant gebruikt gaan worden. Aan de linker zijkant heb ik een lange rail (2,40 m) gemonteerd. Ik had de rails al van tevoren op maat gezaagd en van gaten voorzien. Ik had ze ook in de primer gezet, omdat ik ze grijs wilde spuiten.
Het monteren van de kleine rail achter was zo gebeurd. De langere rail was een grotere uitdaging. Vooral omdat ik alleen aan de slag was. Maar ik had me daarop voorbereid. Precies in het midden van de lange rail had ik een gat geboord. Dat gat heb ik gebruikt als hulpje. Met een meetlint en een potlood heb ik over de hele lengte op de carrosserie de hoogte afgetekend. De naad in de carrosserie gebruikte ik als uitgangspunt, net zoals ik gedaan heb aan de andere kant van de bus. Ik heb toen het middelste gat eerst geboord in de carrosserie. Met een plaatschroef heb ik het peesprofiel voorlopig vastgezet. Daarna ben ik de overige gaten gaan boren, beginnend met de buitenste twee. Vervolgens ben ik naar het midden gaan werken. Daarna heb ik de rails in de siliconenkit gezet en heb ik hem vastgeschroefd op de carrosserie. Eerst weer het midden eerst gevolgd door de beide uiteinden.
De peesrail zit nu keurig horizontaal op de bak. Ik ben wederom tevreden.