donderdag 1 augustus 2019

Boerka en nikab

laf volk
We hebben er weer gezeur bij : de boerka / nikab en het verbod op gezichtsbedekking in het openbaar. Want laten we wel zijn : het gaat niet zozeer om de boerka of de nikab, maar om gezichtsbedekking in het algemeen. Maar zoals vaker maakt men er opeens een geloofskwestie van. Winkelpersoneel en anderen voelen zich niet gemakkelijk als ik met bedekt gelaat binnenkom. Zelfs mijn helm moest af, toen ik zittend op de motor een voorbijganger iets wilde vragen. Uit begrip en vanwege fatsoen doe ik altijd mijn helm af als ik  ergens aankom.
Boeven en veel activisten (of is dat hetzelfde?) bedekken ook hun gelaat. Om niet herkend te worden. Dus geen gelaatsbedekking in het openbaar. Veel mensen beginnen nu te mekkeren over de boerka en de vrijheid van geloof. Opvallend genoeg zijn onder hen mensen, die elders, in met name islamitische landen (mee-) strijden voor de rechten van de vrouw. Daar willen veel vrouwen van dat soort kleding (waaronder ook het hoofddoekje) af. Voor velen is het een teken van onderdrukking van de vrouw. Behalve in ons land, daar heeft men opeens veel voorstanders van de boerka en nikab.