donderdag 8 augustus 2019

Onderzoek naar etnisch profileren

Amsterdam gaat een onderzoek doen naar hoe inwoners van de stad het etnisch profileren ervaren. De vraag is in hoeverre men bereid is eerlijk te antwoorden op de gestelde vragen.
Soms lees of hoor ik over niet blanke mensen, die staande gehouden zijn vanwege een overtreding en gelijk beginnen over discriminatie, slavernij, Oom Tom, kokosnoten enz. Zelf heb ik ook dergelijke situaties meegemaakt, toen ik een  Surinaamse medewerkster aansprak op haar veelvuldig te laat komen. Door haar gemaakte fouten waren niet bespreekbaar, omdat ik dat volgens haar alleen deed omdat ze zwart was.
Veel getinte mensen hebben op voorhand al dat soort gedachten.
Het wordt anders wanneer tegen mij na een staande houding gezegd zou worden : "Meneer, dit is geen bananenland waar u zomaar... enz."  of anders "U rijdt niet meer op een olifant door het oerwoud, meneer..." of "Uw adres graag. Boomnummer, taknummer enz... "  Nee hoor, de gedachte etnisch geprofileerd te worden heb ik nooit gehad toen ik door een politieagent of handhaver aangesproken werd. Ik ben benieuwd wat zo'n onderzoek oplevert.