dinsdag 28 december 2021

Weer de brug op

Binnenkort wil ik de bus weer eens op de brug zetten. Dan kan ik mijn twee jaarlijkse inspectie gaan doen van de onderkant. Ik wilde het al eerder doen, maar vanwege corona en het weer kwam het er niet van. Zo'n inspectie doe ik ook voordat de bus APK gekeurd wordt in de maand juli. Meestal doe ik dat dan een maand eerder.
Het liefst maak ik een afspraak voor op een droge dag. Dan blijft de onderkant droog en kan ik gemakkelijker en is het zinvoller eventuele delen van het chassis met antiroest en/of coating behandelen. Ik heb alvast een blik met zwarte coating besteld met een paar bokkenpoten. Roestomvormer heb ik nog wel ergens liggen.
Een ander belangrijk punt van controle is de uitlaat. Dat ding oogt weliswaar goed, maar het uiterlijk is in het verleden (na aanschaf) bedrieglijk gebleken. Sindsdien tik ik er met een hamer op. Net zoals op het plaatwerk onder de bus. Afgezien van de onderkant valt er verder weinig te controleren.