Van de Bafang e-bike voorwielset heb ik vanmorgen de kabelboom met het bedieningspaneel en de 'gashendel' geplaatst. Het gashendel geeft de fiets een boost bij het wegfietsen.
Wat mij opvalt is dat veel kabels behoorlijk lang zijn. Een ander punt is dat bij het verbinden van de stekkertjes je goed moet letten op de pijltjes op beide stekkerdelen. Ze moeten recht tegenover elkaar staan, alvorens de stekkers in elkaar te drukken. Komt bij, dat de pennetjes en gaatjes minuscuul klein en dun zijn. Ik heb ze vooraf maar met contactspray ingespoten. Ze gleden gemakkelijk in elkaar.
Mijn framebuizen zijn blijkbaar dikker dan standaard. De 4 boutjes om bijvoorbeeld het kastje van de controle-unit te monteren zijn te kort. Om de beugels op het kastje te kunnen monteren, moest ik langere kopen.
Ik heb op het www al gekeken naar de montage van de sensor aan de tandwielkant. Het houdt in dat ik de cranks en de trapas zal moeten verwijderen. Daar is speciaal gereedschap voor nodig.
In het ergste geval laat ik het de leverancier doen. Ik ga niet moeilijk doen en/of het risico lopen cruciale fouten te maken. Ik probeer dan een afspraak te maken, zodat ik op de montage kan wachten.
In principe is alles nu gemonteerd met uitzondering van de sensor op/bij de trapas. Als de sensoren ook gemonteerd zijn en alles werkt, ga ik de kabels definitief vastzetten. De overtollige kabellengtes ga ik netjes wegwerken, want het oog wil ook wat.
Volgens PostNL komen de andere onderdelen (sensoren voor de trapas en de remmen) vandaag binnen. Het spul kan door de brievenbus, dus hoef ik er niet voor thuis te blijven.