maandag 13 december 2021

Van fiets naar e-bike -5-

Nou, nou, dat valt tegen. Ik kreeg de dag na het contact met de leverancier de onderdelen binnen. Het zijn de sensoren voor de remmen en die voor de trapas aan de tandwielkant. Maar al snel stuitte ik op een eerdere uitdaging : de trapas. Die moet hoe dan ook gedemonteerd worden. Daar heb ik speciaal gereedschap voor nodig. En dat heb ik dus niet. Op een ring staat nadrukkelijk vermeld "Do not disassemble". Dus daar begin ik als leek helemaal niet aan. Ik heb overwogen met de fiets (op afspraak) naar een fietsenmaker hier in het
dorp te gaan. Maar ik weet niet in hoeverre zij kennis hebben van dit soort zelfbouw sets. Komt bij dat de leverancier zelf ook de sets monteert. Tegen betaling natuurlijk. Dus lijkt het mij beter met hem een afspraak te maken. Voorlopig zal ik toch geen ritten maken. Als ik onverhoopt een fiets nodig heb, dan pak ik pakezel Stella van Sonja wel.
Het gaat me enkel om de montage van de sensoren. Het verder afbouwen, voornamelijk de kabels wegwerken, wil ik zelf doen. Misschien met wat advies van de fietsmonteur van de leverancier. Tot dan doe ik wat regulier onderhoud aan de fiets, zoals het vervangen van de remblokjes en het afstelen van de versnellingskabels. Een ervan is aan het rafelen, omdat een dopje ontbreekt.