dinsdag 21 december 2021

Volgens de bijsluiter

geldt voor alle medicatie
Ik mag dan normaal gesproken van goeder trouw zijn, medicijnen vertrouw ik op voorhand niet. Daarom lees ik altijd de bijsluiters. Omdat ik voor het gebruik van een medicijn de bijsluiter lees, herken ik eventuele bijverschijnselen tijdens het gebruik. Dus weet ik waarom er iets veranderd is in mijn gewone gesteldheid. Los daarvan kan ik ook iets genuttigd hebben wat ook niet 'gewoon' voor mij is.
Het liefst doe ik op natuurlijke wijze iets aan een lichamelijke of psychische klacht. Zonder medicatie dus. Heel soms gebruik ik een pijnstiller. Meestal om de nacht door te komen, want goed slapen vind ik erg belangrijk. Niet alles staat in een bijsluiter. Zo ben ik ruim 10 jaar chronische vermoeid geweest. Die vermoeidheid bleek aan een medicijn te liggen, waarvan de bijwerking van vermoeidheid pas later ontdekt werd. Kan je het voorstellen? Een erg actief iemand als ik die 10 jaar moe is? Overdag knalde ik vaak met mijn hoofd tegen het beeldscherm aan. Of op het bureaublad. Ik viel spontaan in slaap. Door die toestand ben ik veel koffie gaan drinken. Te veel, naar later bleek. Ook niet goed. Via het www kwam ik er toen zelf achter dat het aan het medicijn lag. Ik ben toen gelijk naar de huisarts gegaan en heb een alternatief gekregen. Na een maand of zo was ik van de vermoeidheid af.