maandag 16 september 2024

Zagen, zagen, zagen

Vanmorgen heb ik de stoute schoenen aangetrokken. Nee, geen bordeelsluipers, maar mijn gewone werkschoenen met die dikke neuzen. Afgelopen week had ik namelijk in de loods al een aantal keren een blik geworpen op een bepaalde hoek, links in de loods. Daar stond een aantal speciekuipen met afvalhout en er lag ook los hout. Ik was toen al van plan die hoek eens op te ruimen en al het hout te gaan zagen.
Vanmorgen was het dan zover. Als eerste heb ik de boel geïnventariseerd en wat gesorteerd. Ik doe dat zodat ik weet wat me te wachten staat. Het is ook gelijk minder rommelig en dus meer overzichtelijk. Met gehoorbeschermers op mijn hoofd (vraag me
niet waarom, want ik ben al doof 😅), ben ik aan de De Walt gaan staan.
Als ik daar alleen bezig ben, werk ik erg bewust. Ik bedoel, voorkomen is beter dan genezen of voor dood afgevoerd te worden. De restanten hout heb ik min of meer in gelijke lengtes doorgezaagd en in netten gedaan. Het is een soort lopende band klus en daardoor gevaarlijk. Zaak is goed te blijven opletten en geen rare dingen doen. Ik wilde graag met twee handen en tien vingers weer naar huis. Op tijd pauzes houden is daarom ook belangrijk. Hoewel de grote stofzuiger aangesloten was op de zaagmachine, leidde het zagen toch nog veel zaagstof op de grond. Ik had wel een extra bak onder de machine geplaatst, waarin het meeste stof opgevangen werd. Er ligt nu
bijna 1 m3 gezaagd hout klaar. Het overgrote deel is onbehandeld vuren. Hier en daar ook wat verlijmd hout, maar relatief weinig.
Tussendoor heb ik de lunch gebruikt. Zittend op een stoel voor de geopende overheaddeur in de zon, hield ik geheel op eigen voorwaarden de pauze. Wat wil een mens nog meer? Daarna heb ik als eerste de zaagmachine schoongemaakt. Grondig, want ook de dunne stukken onder de machine die in de smalle ruimte onder het zaagblad terechtgekomen waren, heb ik eruit staan peuteren. Er was geen klepje of zo om die smalle ruimte schoon te maken. Daarna ben ik zowel het hout als de hoek gaan opruimen. Op mijn dooie gemak. Ter afsluiting heb ik de verzamelbak van de stofzuiger geleegd. Die zat half vol met zaagstof. Al met al ben ik weer tevreden huiswaarts gegaan. Het was toen exact 3 uur. Theetijd!