zaterdag 14 september 2024

Scooter uitdagingen

Afgelopen week probeerde ik de scooter te starten. Dat ding staat al weer een tijd stil Hij heeft de afgelopen 8 jaar gemiddeld 300km per jaar gereden! Het starten lukte niet, omdat de accu te weinig spanning afgaf. Na het opladen van de accu was ie na twee korte start pogingen weer leeg. Dat was een slecht voorteken. Uiteindelijk bleek de accu gewoonweg kapot te zijn. De accu heeft op zolder de winter doorgebracht en is daar geregeld aan de (druppel)lader gehangen. Ik vind in het algemeen de gel accu's niet bepaald van goede kwaliteit. Doe mij maar de ouderwetse lood-zuur exemplaren. Die kan je desnoods zelf ook nog regenereren. Ik weet wel van het trucje waarbij men de polen heel kort tegen elkaar ketst, maar dat hielp ook niet.
Met de nieuwe gel accu, startte de scooter direct. Maar hield ermee op als ik wat gas gaf. Ik heb tijdens het starten mijn hand maar even op de inlaat van het luchtfilter gehouden. Als een soort choke. Toen bleef het blokje wel draaien. Voor de zekerheid heb ik een flink stuk gereden. Hopelijk is het brandstofsysteem nu goed doorgespoeld. Voor de winter die ik een additief in de tank om de benzine optimaal te houden.