maandag 9 september 2024

Finishing touch

Het klaarmaken van een recreatiewoning voor de verkoop, hield in dat na de renovatie een finishing touch moest plaatsvinden. Hij bestond uit allerlei klusjes die eerder waren uitgevoerd, maar niet helemaal af waren. Een soortgelijke activiteit hebben we een tijdje geleden in een pas aangekochte woning gedaan. Daar was sprake van achterstallig onderhoud. De nieuwe bewoners hadden al zelf veel gedaan, maar ook daar moesten nog klussen worden afgerond. In beide gevallen werken de eigenaren full time, dus is er weinig tijd voor dit soort werk.
We hebben alle naden (aansluitingen tussen betegelde wand, kozijnen, gips-/stuc en plafond) gekit. Op de etage hebben wij muren gewit nadat we eerst oude pluggen hebben verwijderd en oneffenheden hebben aangepakt. Daar hebben we ook een stukje van het plafond, dat bekleed is met schroten hersteld. Hier en daar verfvlekjes verwijderd en wat geschilderd / bijgewerkt met verf. Boven twee dakvenster bevonden zich sporen van een lekkage. De lekkages zelf waren verholpen. Restte nog het opnieuw witten van de vochtsporen. Daarvoor heb ik als eerste een speciaal voorstrijkmiddel gebruikt. Voor de zekerheid heb ik de goten aan de bovenkant van de beide dakvensters gecontroleerd. Daar lag aardig wat zand/aarde en mos in. Zo'n situatie kan ook tot lekkages leiden (overstroming). Die heb ik aangepakt. Tijdens dat klusje viel er van dat spul in de dakgoot. Die goot heb ik later ook maar schoongemaakt. Tijdens dat klusje heb ik twee scheurtjes in de zinken goot gedicht (foto).
In een aparte ruimte dat als washok gebruikt wordt, heb ik een stankafsluiter van een afvoerputje gerepareerd. De afvoer is een pijpje waarop een soort dop gedrukt is. Van de dop bleek de bovenkant open te zijn.
De schuurdeur kon niet op slot; er was geen sleutel van. Ik heb het cilinderslot toch weten te verwijderen zonder het cilinderslot zelf te beschadigen. Wie weet vindt men alsnog de sleutel. Ik heb een ander cilinderslot gemonteerd en voor drie sleutels gezorgd.
Tot slot heb ik naar aanleiding van een opmerking van Sonja, de deur van de meterkast aangepakt. De deur klemde aan de onderkant en viel niet in het slot. Ik heb de onderste scharnier wat dieper laten wegvallen in het kozijn. Met de timer van mijn haast onmisbare cameraatje heb ik een foto (rechts) kunnen maken van de sluiting bij bijna gesloten deur. Op die foto zag ik waarom de deur niet sloot. Dus heb ik het slotdeel op de deur wat hoger gemonteerd. Tijdens dat klusje zag ik een wirwar van kabels (o.a. van het modem, de telefoon, pandbeveiliging en 230 volt aansluitingen). Die heb ik daarna ook maar geordend. We hopen met al de klussen de bewoners meer tijd gegeven te hebben voor andere zaken.