vrijdag 13 september 2024

De boel schoonhouden

Gewapende politieagenten hebben in Hongarije een trein met illegalen leeggemaakt. De trein was op weg naar Oostenrijk. Hongarije wenst geen illegalen in het land toe te laten. Ook niet als er sprake is van doorreizen. Orban wil zijn land vrijwaren van criminaliteit en mensen die niet willen werken en enkel hun hand ophouden. Bravo!
Als ik de tegenwoordige reclamespotjes zie, dan schijn ik ze heel anders te interpreteren dan bedoeld. Dat werd mij onlangs gezegd. Tegenwoordig zie ik enkel zwarte mensen en samengestelde zwart-wit gezinnen. Nu heb ik een tijdje op CuraƧao gewoond. Daar hadden we behalve Antilliaanse ook kennissen die uit Suriname afkomstig waren. Stuk voor stuk leuke mensen hoor. Het was wel te merken dat ze een andere culturele achtergrond hadden. Met andere accenten. Ze hielden veel van blingbling, vonden een grote tv en dito auto veel belangrijker dan primaire levensbehoeften en werkten enkel als ze geld nodig hadden. Ze rustten veel. Op zich niet eens zo gek, hoor. Werken is immers voor de dommen. Dus dat deden de Europeanen. šŸ˜‚
Als ik nu zo'n reclamespotje zie, waan ik me weer in de tropen. En dan denk ik onbewust (of is het vanwege de overvloed aan donkere types?) : "Dat is blijkbaar typisch iets voor Antillianen of Surinamers. Dus niet voor mij." Dergelijke reclamespotjes hebben dus een ander effect op mij, dan bedoeld. Als er Noord Afrikanen te zien zijn, dan denk ik : "Dat moet ik zeker niet kopen, want dat spul zien ze graag in huizen om het te stelen. Zo probeer ik de boel voor mijzelf wat schoon en veilig te houden. Maar het kan zijn dat mijn beeld wat vervormd geraakt is door opgedane ervaringen en het te vaak kijken naar programma's als Politie op je hielen, 112 en/of Opsporing Verzocht. En het dagelijks nieuws niet te vergeten. šŸ˜