dinsdag 17 september 2024

Meten is weten

Onder het raam aan de voorzijde van het huisje staat een bloemenbank tegen de gevel. Dat bankje is in de loop der tijd wat gammel geworden. Dat komt doordat ik het nooit behandeld heb om het te beschermen tegen de weersinvloeden. Het staat bijna de hele dag in de schaduw. Alleen 's morgens staat er even de zon op. Maar dat is hooguit een uurtje. Dus het hout droogt niet snel. Of beter, het voelt vaak vochtig aan. Afgezien van de planten die erop staan, staat deze oude grijze plant er ook geregeld op. Ik sta dan op de rug- en armleuningen om de ramen te zemen. Dan heb ik geen huishoud trap nodig en hoef ik het bankje niet te verplaatsen. Maar nu wiebelt dat ding en hoor ik soms krakende geluiden. Dat laatste zijn niet mijn gewrichten of spieren. Maar liever gekraak dan dat hout geluidloos breekt. 😆
Ik heb de maten van het bankje opgemeten en heb die vergeleken met de standaard maten van hout in de bouwmarkt. Omdat ik geen oude, gebruikte balken heb moest ik nieuwe kopen. Voor de zitting en de rugleuning heb ik wel oud hout. Het zijn restanten van een eiken parketvloer. Lekker dik en stevig. Die heb ik gisteren op maat gezaagd.
Vanmiddag ben ik aan de slag gegaan. Ik heb de zware afkortzaag uit de loods meegenomen, want gemak dient ook dit mens. Het leukste is nog dat ik na al het zaagwerk, twee korte stukjes balk overhield van 5 cm elk. Da's toch mooi uitgerekend? Ik heb de poten en de zitting klaar. Nu nog de rug- en armleuningen. Morgen ga ik verder met de klus.