zaterdag 14 september 2024

Chatbots

Men wil chatbots instellen om complottheorieën en nepnieuws te bestrijden. Ik beschouw dat soort ideeën meer als bedoeld om andersdenkenden uit te schakelen. Dat hebben de recente crises mij wel geleerd. Laten we eerlijk zijn : wie gaan die chatbots qua inhoud vullen? Zijn dat onafhankelijke of betaalde wetenschappers? Daar staat of valt een succes mee in de zin van geloofwaardigheid. Ik heb gedurende mijn hele leven al herhaaldelijk overheden (zowel centrale als decentrale / lokale) betrapt op regelrechte leugens. Politiek is nu eenmaal iets heel anders dan wetenschap en feiten. Omdat de overheid in veel gevallen de wetenschap financiert, kan ze deze ook aansturen voor wat betreft de content van chatbots. Aan de slogan : vertrouw op de overheid hecht ik al sinds lang weinig tot geen waarde. Subsidies zijn enkel investeringen van de overheid. Er moet wat voor terugkomen en daar zorgt ze goed voor. Als de overheid de burgers dwingt tot het gebruiken van de smartphone, dan schuilt daar heel erg veel achter. De overheid is onbetrouwbaar. Als de overheid iets bedenkt, wees dan op je hoede.
Er zijn trouwens ook al cursussen beschikbaar zoals "Create your own chatbot". Je kunt er natuurlijk ook geld mee verdienen. Met alle misleidingen op het www, hoe weten we straks of we de juiste chatbot raadplegen? Ik wantrouw veel info. Helemaal die van chatbots.