zondag 1 september 2024

Een gevaarlijk boek

Ik mag dan christelijk opgevoed zijn, maar dat betekent niet dat ik als een schaap achter z'n herder aan sjokt. Het geloof wordt immers uitgedragen door mensen. De geschiedenis heeft uitgewezen, dat veel mensen misbruik maken het geloof en gelovigen. Dus ook wat het geloof betreft ben ik kritisch. Ik begreep al vrij snel, hoe de Bijbel tot stand gekomen is. Uiteraard via Westerse (kerk)leiders. Veel teksten en geschriften zijn echt. Maar men heeft er enkel die zaken uit geplukt, die de mensheid onderworpen aan de kerk zouden maken en houden. Dreigen met hel en verdoemenis en zelfs de dood voor wie zich niet aan de geloofsregels houdt of die weigert te accepteren. De Bijbel was een machtsmiddel. Met hier en daar een eigen draai aan de geschiedenis en toegespitst op het westers denken.  De RK kerk speelde daar een grote rol in. Daarom geloof ik niets van de bewering dat de Paus God/Jezus op aarde vertegenwoordigt. Daar is ie te veel mens voor (liegen en bedriegen omtrent o.a. kindermisbruik).
De geschiedenis vertelt nog veel meer dan datgene wat in de Bijbel staat. Maar die zaken worden verzwegen. Ze zijn weggemoffeld om het doel van de Bijbel als middel voor onderdrukking niet te ondermijnen. Het christelijk geloof is zo diep geworteld, dat christenen een vrijbrief denken te hebben om alles te doen en laten wat de Bijbel hen verboden heeft. Ze staan boven het Geschrift.
Ik weet zeker dat Jezus of God het niet oké vindt om mensen, zelfs kinderen te vermoorden. Zelfs niet al ben je een Jood. "Laat de kinderen tot mij komen", lijkt mij toch heel anders bedoeld dan die van de weg met een wapen.
Alle Bijbelse verhalen zijn geschreven door mensen. Zowel door individuen als door groepen. Er is eigenlijk maar één zo goed als complete Bijbel. Dat is de Ethiopische Bijbel met z'n 81 boeken Die is veel completer dan de westerse (plm 20 minder boeken). Maar die Bijbel werd verzwegen en heel lang verborgen gehouden. Hij was bijna verbrand. Enkel omdat die Bijbel niet door kolonisten / westerlingen gemanipuleerd is. En dus is de Ethiopische Bijbel een gevaarlijk boek. Voor de machtswellustelingen in de wereld.