maandag 24 juni 2013

Terug in Pecica

Voordat ik naar Nadlaç vertrok, was ik al even op bezoek op het oude adres in Pecica, waar ik in 1972 twee weken gelogeerd heb.
Het was erg bijzonder het huis weer terug te zien. De omgeving was in de voorbije 40 jaar behoorlijk veranderd, net als het dorp zelf.
Het huis is enigszins gemoderniseerd. Er is een badkamer met toilet en ligbad en een keuken. Het huis heeft ook centrale verwarming. De moestuin lag er verwaarloosd bij. Gezondheidsklachten van mama Maria zijn daar voornamelijk de oorzaak van. Een groot deel van het erf was omkleed met druivenranken, die voor schaduw zorgden.
Ook mama vond dat ik weinig at voor het ontbijt. Ze had last van haar knie en was een paar keer bijna gevallen. Het gaf me een wat onrustig gevoel. Gelukkig was er nog een aardige buurvrouw, die dagelijks even op bezoek komt. Nu de kinderen niet meer thuis zijn, moeten de ouderen zich zelf zien te bedruipen. Er is wat dat betreft geen ouderenzorg. De jeugd trekt haar eigen plan.