zondag 2 juni 2013

Eppo Doeve tentoonstelling


Als blijk van waardering voor mijn overigens zeer kleine bijdrage aan de voorbereidingen van een boek over Eppo Doeve, heb ik een uitnodiging ontvangen voor de opening van een tentoonstelling over Hem. Eppo Doeve (1907-1981) is aan onze familie verwant, vandaar. Ik herinner me nog dat ik als kind in de jaren 50 samen met mijn broer Joop op zoek was naar tekeningen enz. die Eppo maakte. Dat was niet alleen voor reclames en boeken, maar hij tekende ook portretten en politieke spotprenten. Hij was zelfs verantwoordelijk voor de afbeeldingen op bankbiljetten! Al duurde het vrij lang eer we het biljet van honderd gulden met een tekening van Erasmus erop onder ogen kregen. Want zo veel geld was er in die naoorlogse jaren niet. Hij maakte ook decors. Eppo was een ware autodidact, van wie gezegd werd dat hij twee gouden handen had. We waren toen al trots dat Eppo een beetje familie van ons was. In Haarlem is binnenkort een expositie aan hem gewijd.