donderdag 6 juni 2013

Honda met slipje -4-

Voor alle zekerheid had ik de CBX maar even op de middenbok gezet, alvorens hem proef te laten draaien na de operatie aan de koppeling. Niet dat ik mijn eigen gesleutel niet vertrouw, maar je weet maar nooit. Het komt nauwelijks voor dat ik, zittend op een motor die op het standaard staat, ga 'rijden'. Voor alles is een eerste keer. En de eerste keer doet pijn. Dus drukte ik op de startknop. Pas nadat het blok ronddraaide kwam ik op het idee om de garagedeuren even open te zetten. Het staat zo slordig als ik een motor aan het testen ben en dat men later denkt dat ik zelfmoord heb gepleegd. Da's nogal een verschil.
Upskirt
Als ik weer op de CBX ben geklommen, trek ik het koppelingshendel in en zet hem in z'n eerste versnelling. Terwijl ik de koppeling laat opkomen geef ik wat gas bij. Alles blijft mooi rond draaien. Dan knijp ik de hendel weer in en laat ik hem snel weer los. Het achterwiel vertraagt en begint dan weer mee te draaien. Even wat meer toeren en dan hup naar z'n twee. Zo heb ik alle versnellingen geprobeerd, behalve z'n achteruit. Die heeft ie niet. Al is zoiets soms wel erg handig.
Na het proefdraaien in de garage ben ik de weg opgegaan. Zoals gezegd werd het een probleemloze rit. Ook als ik het gas even flink opentrok om meer pk's op de koppeling los te laten, luisterde de CBX prima. Daarna heb ik de olie van het hydraulisch systeem vervangen. Een leuke klus, alleen goed opletten omdat het spul, remolie Dot 4, nogal agressief is. Het vreet in no time de lak van je bike af.
Gisteren ben ik even naar Dronten gereden. En wat denk je? Juist, het euvel kwam terug! Halverwege de Dronterweg in de hogere toerentallen, bij wat feller optrekken lijkt het alsof de koppeling weer slipte. Maar dat kan toch niet?! Even kwam bij mij op om de CBX subiet de sloot in te rijden. Maar ik zag niet direct een sloot in de buurt. Soms zit het echt flink tegen. Rustig rijdend is er niets aan de hand, maar een sportievere rijstijl roept het probleem op. Of zou de koppeling niet helemaal in ruststand terugkomen? Met dat ouderwetse kabelsysteem is dat niet zo moeilijk af te stellen. Maar dit is een ander systeem.
Ik ben dus terug bij af. Weliswaar met nieuwe koppelingsplaten en verse olie in het carter en in het koppelingsreservoir, maar nog steeds met dat slipje. De CBX houdt me van de straat.