zondag 9 juni 2013

Honda met slipje -5-

Het lijkt een gebed zonder eind te worden, die koppeling van de CBX. Op de dag des Heren heb ik eerst de kabel van de snelheidsmeter van de Vivacity vervangen. De binnenkabel bleek vastgeroest(!) te zitten. Ik dacht dat ie gebroken was. Een vreemd verschijnsel voor een kabel die geregeld rondtolt als een gek. Maar een nadere inspectie leerde dat deze kabel in het midden een flexibel tussenstuk had, waar gemakkelijk hemelwater naar binnen kan dringen. Of onder het rijden naar binnen wordt gedraaid. Wie zal het zeggen. Onderin is alles potdicht, dus dat water blijft staan. Met alle gevolgen van dien.
De nieuwe kabel is een geheel. Ik moest wel eerst twee kappen verwijderen, alvorens de oude te kunnen vervangen door de nieuwe. Maar de klus was zo geklaard.
Daarna heb ik de koppeling van de CBX weer gedemonteerd. Ik heb op advies van Ben de metalen platen eens goed bekeken. Die zitten tussen de frictieplaten, die ik onlangs heb vervangen. De metalen platen hadden alle een kleine opstaande rand aan de buitenkant. Dat is de kant die richting het koppelingsdeksel ligt. Ik heb die randjes voorzichtig geschuurd tot ze weg waren. Zo'n randje kan de koppeling doen zweven. Na alle metalen platen zo te hebben opgeknapt, heb ik de boel weer gemonteerd. Olie er weer in en hup, rijden met die hap.
En warempel, de koppeling deed het weer goed. Ook bij zeer snel optrekken. Maar voor alle zekerheid ga ik toch een set nieuwe metalen platen bestellen, zodat ik een heel nieuw pakket in het koppelingshuis heb zitten.