vrijdag 7 juni 2013

Appelbloesems en -bijen -2-

-Het was te koud, de zon liet zich niet zien, en het regende regelmatig. Ik werd al een beetje ongerust want ik heb nog nooit een bij rond zien vliegen in een regenpak en met een capuchon op; laat staan met een paraplu. Ik had wel eens gehoord dat je de bloemetjes ook zelf kunt bestuiven door ze voorzichtig allemaal even aan te raken met een klein, zacht penseeltje. Maar zover kwam het gelukkig niet want "als de nood het hoogst is, is de redding nabij". Hoera, plotseling zag ik een paar hommeltjes, een bij, een wesp, en een vlieg, die een bezoek brachten aan mijn appelboompje. Even later vroeg ik mijn vrouw om een pleister voor mijn bovenlip omdat ik daar gestoken was door een bij. ,,...Hoe krijg je dát nou voor elkaar...!?. ,,...Nou ja, ik wilde die bij een zoen geven omdat ze eindelijk gekomen was om ons appelboompje te bestuiven maar ze werd heel boos omdat ik haar stoorde bij haar drukke bezigheden...". ,,...Ja, ja..., geloof je 't zelf...?".
Even later begon het zachtjes te regenen en alle insecten gingen ervandoor. De laatste hommel vloog een paar keer in bochten heen en weer, a.h.w. slalommend, om de regendruppels te ontwijken? of om zich even te oriënteren? en verdween uit beeld. Vreemd; waarom vliegt zo'n beestje eigenlijk niet linea recta naar huis terug?; of zocht hij soms eerst de snelste route op zijn 'brom-brom' navigatiesysteem? Wel jammer voor mijn boompje, maar eigenlijk ook prachtig om te zien hoe die vluchtende hommel, er na het bochtenwerk, en een paar sierlijke schrijfletters in de lucht, pijlsnel vandoor ging. Maar, gelukkig kwamen ze op een mooie zonnige dag allemaal terug, maakten het karwei af en vertrokken opnieuw, maar nu zwaar beladen met kluitige stuifmeelpootjes. Inmiddels zijn de eerste vruchtjes, groen met rooie koontjes, zichtbaar. Goed gedaan hoor jon..., ...eh, meiden! De vlucht van de hommel is prachtig om te zien maar ook heel mooi om te horen: 

http://www.dailymotion.com/video/x9exr6_nikolai-rimsky-korsakov-flight-f-t_music#.Uau2LssaySM
* Bijensteken in je mond kan geen kwaad, zolang het maar aard-beien zijn. Eet smakelijk!

Fan-tilator