zondag 23 oktober 2011

Van der Wiel eruit!

Wat doen we met Gregory?
Soms heb ik met Mike een discussie over het voetbal van Ajax. Ik geef toe dat ik nogal verwend ben geweest met het Ajax uit de jaren 70. Dat ultieme voetbal heb ik nadien niet meer gezien. Hoewel, onder Van Gaal heb ik toch wel weer genoten. Afgezien van het hobbelpaardspel verbaas ik me vooral over rechtsback Van der Wiel. Gregory speelt 9 van de 10 keer de bal achteruit. Zijn bal aanname is altijd verkeerd : met de rug naar het doel van de tegenstander. Niet de intentie om de bal vooruit te spelen. Vaak denk ik : "Trek een shirt van de tegenstander aan en wordt links voor!" Hij komt graag op (á la Wim Suurbier), maar zijn voorzetten zijn net smakeloze gehaktballen : niet te pruimen. In te veel wedstrijden heb ik nul goede voorzetten van hem moeten noteren. Tijdens het wk had hij zijn laatste redelijke wedstrijd. Trainer De Boer houdt Gregory te nadrukkelijk een hand boven het hoofd. Daar kan Van der Wiel aan kapot gaan. Aan de andere kant bedankt Gregory ook zelf niet voor de eer. "Laat mij maar even een stapje terug doen, om weer sterk terug te komen", komt dus niet uit zijn mond. Dat zou in zijn geval toch het beste zijn?  Nu wordt hij geregeld uitgefloten en uitgejouwd door het Ajax publiek. Ik kan me niet voorstellen dat een reservespeler van Ajax nog minder is dan Van der Wiel in zijn huidige vorm. Ondanks de vele punten die het Ajax heeft gekost, mag Van der Wiel zijn onnodige terugspeelballen, slechte voorzetten en te laat terugkomen blijven vertonen.