maandag 31 oktober 2011

Naar Urk

Wat een prachtig weer op die laatste dag van oktober 2011! Omdat ik aan een andere vakantieperiode ben begonnen en dus toch ook weer niets te doen had, besloot ik op de motor te stappen. Dit keer wilde ik 'binnendoor' naar het voormalige visserseiland Urk rijden. Ik nam de camera's mee. Via de Houtribweg reed ik richting de A6 (Lelystad Noord). Halverwege sloeg ik linksaf de IJsselmeerdijk op. Ik passeerde de elektriciteitscentrale en de weg leidde mij rechtsaf de Klokbekerweg op. Een kort stukje maar, want nadat ik over de A6 was gereden sloeg ik linksaf de Visvijverweg op. Onderweg kreeg ik te maken met wat restanten van modder en klei op de weg. Veel was weliswaar platgereden, maar mocht het weer gaan regenen (dat weet je nooti in Holland), dan wordt het daar een ijsbaan. Die boerenpummels weigeren vaak de boel op te ruimen. Aan het eind stak ik de Kamperhoekweg over via een rotonde en passeerde het Kamperhoekbos(je). Dat ligt dichtbij de afslag Swifterbant van de A6. Vervolgens sloeg ik linksaf en reed richting die nukkige Ketelbrug. Die brug had afgelopen weekend weer kuren, met een grote verkeerschaos als gevolg. Ik reed over de Ketelbrug via de B weg ernaast. Die weg gaat over in de Abtweg die op haar beurt op de Domineesweg (ja, we zijn dicht bij Urk) uitkomt. Die weg ben ik richting Urk gaan volgen. Onderweg zag ik een opvallende verkeerssituatie. Er was een speciale uitwijkhaven voor trekkers. Daar kunnen die slome vierwielers even van de weg af, zodat al het verkeer dat balend achter zo'n trekker aan sukkelde, weer normaal gaan rijden. Ik zag ook borden die trekkers verboden op bepaalde tijdstippen over die weg te rijden. Dat mogen ze hier in Lelystad ook gaan invoeren. Bijvoorbeeld op de Dronterweg en de Runderweg. Op Urk aangekomen reed ik eerst naar de haven.
-wordt vervolgd-