vrijdag 7 oktober 2011

New kid in town

Maandagochtend, zeer vroeg, vertrekt Mike voor een weekje Engeland. Zeg maar een schoolreisje. Kost wel een paar euro's maar ach, dan maar een paar kroketten minder. Schoolreisjes ken ik wel van de lagere school. We spaarden driekwart jaar om een dagje erop uit te gaan. Elke week een dubbeltje of, als je thuis breed had, een kwartje. Niet iedereen ging mee, want er waren ook ouders voor wie zelfs 5 cent nog te veel was. Die bleven dus thuis. Zo'n reisje ging steevast naar een grote speeltuin. Onderweg stopten we even, zodat iedereen een plas kon maken. Op de Mulo ben ik weleens het bos ingestuurd. Ik herinner me er niet zoveel van, zoveel indruk heeft dat reisje op mij gemaakt. Later, op de HBS, ben ik zegge en schrijven één keer weggeweest. We gingen toen naar het Leidse Hout. Daar moesten we iets tekenen. Zo ver was dat niet. We staken de Kagerstraat over en waren binnen 2 minuten in het park. Van het tekenen kwam niet zoveel terecht. Dat kwam omdat een eindje verderop een jong stel op een bankje druk en langdurig bezig was met de voortplanting. Achteraf beoordeelde de lerares Tekenen mijn opgewonden gekras als zijnde 'abstracte kunst'. Maar Mike gaat dus naar Engeland. Hij verblijft met nog een paar leerlingen bij een gastgezin in Londen. We zijn benieuwd hoe het hem, a new kid in town, zal vergaan.