donderdag 13 oktober 2011
Typisch Lelystad
In Lelystad heeft men de mond vol over de vele fietspaden en leuk fietsen. Toch is dat laatste in het centrum van de stad nauwelijks merkbaar. De fietser kreeg eerst een beschermde status en daarmee overal voorrang. Zelfs in situaties waar het tegen de wet indruiste. Zo kreeg men de indruk als zou Lelystad gekozen hebben voor een autoluw centrum met de fiets en het ov voor het vervoer. Toch schijnt het nog steeds erg moeilijk te zijn om in het centrum een voor de fietser en het overige verkeer een correcte en logische oplossing te vinden. Had de fietser rijdend op de Middendreef (een voorrangsweg) voorheen voorrang, dat is nu dus niet meer zo. Zoals bij de Tjalk, waar de fietser het verkeer dat de voorrangsweg nadert voorrang moet verlenen. Omdat een paar meter verderop de rijbaan begint, zal het autoverkeer moeten stoppen. Waar? Uiteraard op de drempel / oversteekplaats voor fietsers. Die oversteekplaats is voor de automobilisten van en naar de dreef geen gewone kruising. De kruising ligt op dezelfde hoogte als het fietspad en vormt voor het kruisend verkeer een drempel. In de regel moet het verkeer dat die 'drempel' over wil voorrang verlenen aan het verkeer, in dit geval fietsers en voetgangers, op die drempel. Nee dus. Als automobilist is de verandering op dit punt niet te herkennen. Er staan namelijk geen borden die aangeven dat de fietser ondanks het feit dat ie zich op de voorrangsweg bevindt, geen voorrang heeft. Zelfs niet indien het tegemoet of meerijdend verkeer op de Middendreef afslaat. Ook dat is tegen de wettelijke regels in. De verantwoordelijke ambtenaren hebben weer een onlogische en gevaarlijke situatie in het centrum gecreëerd. En wij dachten daar eindelijk van verlost te zijn met het vertrek van die wethouder... hoe heette ie ook al weer?