donderdag 20 oktober 2011

Terug in de boomgaard -15-

Veel regen en soms een boog
Alleen nog een kampvuur...
De pluk is bijna voorbij. Dat komt mooi uit, want ik begin al wat pluk-moe te worden. De duisternis, het slechte weer, de gladde wegdelen en de lage temperatuur maken het er niet leuker op. Af en toe is er een zonnetje en zelfs een regenboog. Deze week zijn we begonnen met wat later van start gaan. We beschikken nu eenmaal niet over mijnwerkershelmen met zo'n lampje erop. Ik heb het deze week zowaar een paar keer koud gehad. Dat is me tijdens deze en voorgaande plukperiodes niet eerder overkomen. De pet heeft plaats moeten maken voor een muts, die het hoofd warm en toch ook weer koel moet houden. Al is het met een koude kop lastig vrolijk blijven. We hebben nu bijna de hele dag de regenkleding aan. Vanmorgen moest ik in dat pak een vol geplukte trein duwen : Ademnood!! Maar ik gaf me niet bloot. In de boomgaard is het al een stuk rustiger geworden. Alleen de diehards zijn nog bezig. Sommigen zijn een paar weken later van start gegaan. Anderen van begin af aan. Zelf heb ik de afgelopen dagen al twee uur per dag korter gewerkt. Ik ben dus duidelijk aan het afbouwen. Het zal straks behoorlijk wennen zijn zonder al die warme mensen, de openlucht lunch, het geschater, de humor, de vertrouwelijke gesprekken, de wetenswaardigheden, het voetbal, het schurende regenpak (eh?), de slippende golfkarren, de brullende trekkers, de 'kouwe klauwe' en de hete soep.