woensdag 19 oktober 2011

Orgaandonor : gratis begrafenis

Er is een enorm tekort aan orgaandonoren. Ondanks de vele oproepen en spotjes blijft het aanbod van organen laag. Eerlijk gezegd vind ik het een wat rare en nare gedachten om direct na mijn overlijden een operatie te moeten ondergaan om mijn organen te verwijderen. Aan de andere kant is een crematie eigenlijk in wezen niet anders : er wordt iets gedaan met mijn karkas waar ik toch niet meer in zit. Misschien moet men daar meer over praten. Maar ja, wie heeft daar ervaring mee? Wie kan vertellen hoe het is om na je dood zonder verdoving geopereerd te worden?
In Engeland gaan stemmen op om een donor na diens overlijden (en na de operatie) gratis te laten begraven of cremeren. Dat is voor de nabestaanden misschien een aantrekkelijk aanbod. Dan kunnen ze van het verzekeringsgeld iets leuks gaan doen. Is er leven na de dood? Ja, het kost hooguit één orgaan en (voorlopig) een engeltje minder.