dinsdag 25 oktober 2011

Lijnen

Het woord geeft al aan dat het niets wordt. Of iets tijdelijks. En vooral iets vervelends, dat binnen een bepaalde tijd moet plaatsvinden. Een synoniem van dat woord is 'afvallen'.  Schiet ook niet op. Eraf en er weer aan. In heel mijn korte leventje heb ik slechts één keer van iemand de juiste definitie gehoord. Dat was van een ex-collega die ik een paar jaar niet gezien had. Toen ik haar weer ontmoette, herkende ik haar niet direct. Ze was qua omvang de helft (in mijn beleving) en haar gezicht straalde. Toen ik haar complimenteerde, feliciteerde en vroeg wat ze de afgelopen periode gedaan had zei ze : "Ik heb mijn leefstijl veranderd." Ze heeft eerst een paar lasten van de schouders geschud. Die deden haar te veel 'troost-eten'. Ze is ook gaan sporten, gezonder eten, minder stilzitten (ze las ontzettend veel) en vooral optimistisch in het leven gaan staan. Petje af voor deze koerswijziging!
Vaak zijn het simpele zaken die je anders zou moeten doen. De juiste keuzes maken. Niet de auto maar de fiets. Of lopend. Geen chips maar een appel. En als je dat hongerig gevoel krijgt, denken : "Hé, ze vreten aan mijn overgewicht!" en dus niet "Hoera ik mag weer wat eten!" En vervolgens een glas water leegdrinken. Ja, ook veel water drinken hoort erbij. Nooit boodschappen doen tegen etenstijd. Dat leidt tot impulsieve aankoop van verkeerde zaken. Het is ook vaak een kwestie van discipline en zelfbeheersing. Alles moet gewoon anders. Dan komt het juiste gewicht vanzelf. Zo, nu ik zelf nog....