maandag 10 oktober 2011

Duke Faunabeheer

Het bedrijf Duke Faunabeheer houdt zich vooral bezig met het terugdringen van de ganzenpopulatie in ons land. Zelf had ik behoorlijk moeite met het feit dat bijvoorbeeld zo'n 2.000 gevederde vrienden (letterlijk!) de nek omgedraaid moest worden. In het programma van Pauw en Witteman was de eigenaar/directeur aan het woord over deze (voor mij) massamoord. Naar aanleiding van zijn toelichting moet ik mijn visie bijstellen. Eigenlijk laten de betrokken opdrachtgevers de ganzenpopulatie eerst uit de hand lopen, om vervolgens Duke Faunabeheer in te schakelen. Gevolg van dit late ingrijpen is, dat er veel meer ganzen afgemaakt moeten worden. Ook de manier waarop de beesten afgemaakt moeten worden staat telkens ter discussie. Om die reden worden de ganzen letterlijk de nek omgedraaid. Dat klinkt wreed, maar het is volgens deskundigen een alleszins acceptabele methode. Het begint natuurlijk met het creëren van een aantrekkelijke leefomgeving voor die beesten. Daar zijn we zelf verantwoordelijk voor. Maar als die beesten vervolgens daar op af komen, dan willen we van ze af. Dat de ganzen de luchtvaart bedreigen en om die reden moeten worden 'verwijderd' uit het luchtruim vind ik tot daaraan toe. Dat de ganzen weg moeten om louter financiële redenen gaat mij nog steeds te ver. Maar helaas, de hele wereld draait louter om geld. Terugkomend op de toelichting van Duke Faunabeheer, men moet het publiek veel beter inzicht geven in de oorzaken van dit soort problematiek. Nu ligt het accent  zwaar beladen op het gevolg. Duke doet dus in opdracht aan symptoombestrijding.