vrijdag 28 oktober 2011

Gratis, maar niet voor niets

Vanmiddag heb ik mijn jaarlijkse antigriepprik gehaald. Ik weet dat aan het effect van die prik ernstig getwijfeld wordt. Maar niet door mij. Maar ja, mij vragen ze niets. Dus geef ik ongevraagd antwoord. Elk jaar heb ik last van de griep. Altijd in de maand december. Sinds ik, iemand met een verhoogd risico vanwege mijn longfunctie, de griepprik krijg heb ik geen griep meer in december. Ook niet eerder en/of later. Dus blijf ik die antigriepprik halen. Vanmiddag was het opvallend rustig om het MCP. Gek, want die prik is toch gratis. En je weet, als er hier in dit land iets gratis te halen valt berg je dan maar. Het regende wel. Misschien was dat de oorzaak. Dit keer kon ik direct in de gang aansluiten. Er kwam een oudere vrouw binnen die zich door de rij worstelde. Dat ging goed totdat ik een meneer verderop in de rij hoorde zeggen : "Oh u wilt erlangs? Dat mag u ook wel vragen hoor. Dat duwen en trekken is toch nergens voor nodig?" Sommigen hadden het formulier niet meegenomen. Gelukkig was het oponthoud minimaal. Ik trok mijn jack alvast uit. Ik had een t-shirt met korte mouw aan, dus mijn beide bovenarmen waren gemakkelijk te bereiken. Niet veel later stak een vrouw met een venijnige blik in de ogen een naald in mijn bovenarm. Ik vroeg haar : "Hoe was je week?" Terwijl de naald aan mijn arm bungelde, dronk ze nog even op haar dooie gemak een kopje koffie leeg. Daarna spoot ze het goedje tergend langzaam in mijn lijf, terwijl ze de naald heen en weer bewoog. Toen ze de spuit weer terugtrok dankte ik haar vriendelijk voor de service en spoedde me opgelucht weer buiten. De arm is dit jaar wel opvallend pijnlijk.