maandag 10 oktober 2011

Naar Leimuiden, Leiden en Leiderdorp -2-

Muzenlaan
De A4 ondergronds
Koningstraat 65
Willem de Zwijgerlaan
Nieuwe brug over de Rijn
Na mijn bezoek aan het graf van Joop op Rijnhof ben ik binnendoor naar Leiderdorp gereden. Wat is Leiden propperig vol gestampt met gebouwen zeg! En wat een martelgang is het rijden over de Willem de Zwijgerlaan. Oké, ze zijn de boel hopelijk aan het verbeteren, onder andere met viaducten. Die schelen straks files en verkeerslichten. Maar tot dan is het een janboel. Al snel verliet ik de W.d.Z. laan om rechtsaf Leiderdorp in te rijden. Rijdend op de Engelendaal zag ik dat de kale hoek vlak voor het BP tankstation inmiddels gevuld is door een enorm gebouw. Vanaf de Muzenlaan, Marga was niet thuis, waande ik me in een big city. Bah, wat lelijk! Ik reed vlug door richting het oude deel van Leiderdorp. Op de Hoogmadeseweg ter hoogte van Liethorps Boekhuis parkeerde ik de auto. Ik had de fiets meegenomen, maar het regende behoorlijk. Dan maar te voet met plu en camera verder. Natuurlijk door de Koningstraat om bij nr. 65 even stil te staan. Vervolgens ben ik via de Dr de Bruijnestraat het restant van de Resedastraat ingegaan. Die eindigt recht toe recht aan in de Hoofdstraat. Dus geen z-bocht meer. De rest van de Resedastraat (en de BG Cortslaan) is immers niet meer. De A4 wordt verbreed en dat heeft al die nostalgische woningen de kop gekost. Men had in de jaren 50 de Oranjewijk beter moeten inplannen, dan was er ruimte genoeg geweest.
Het is de bedoeling om de A4 ondergronds te leggen. Dat staat te lezen op een groot affiche bij het viaduct over de Hoofdstraat. Dus ook onder de Rijn door. Er komt wel een kleine brug vlak naast het Irenegebouw. En al die vrijkomende ruimte zal wel dicht gebouwd worden. Ik ben immers in de Rampndstad.