zondag 9 oktober 2011

Naar Leimuiden, Leiden en Leiderdorp


Zondagochtend zijn Sonja en ik naar Leimuiden gereden. Sonja ging op ziekenbezoek bij haar moeder (herstellende van een knieoperatie) en ik ging mijn overleden familie bezoeken. Nadat ik Sonnepon in Leimuiden had afgezet, ben ik via de A44 naar Leiden gereden. Op die A44 ligt een tweetal zeer smalle rijstroken. Aan beide zijden bevindt zich een betonnen muur. Als daar een bus of vrachtauto rijdt, kan je er niet langs. En in gewone personenauto's met z'n tweetjes naast elkaar is al zeer benauwd. Na de afslag Oegstgeest / Rijnsburg neem ik de afslag Leiden / Valkenburg / Duinrel. Vanaf dat punt is het nog maar kort rijden naar de begraafplaats Rijnhof, waar mijn broer Joop begraven ligt. Bij de begraafplaats bevindt zich een bloemenzaak, die ook op zondag open is. Handig, want bij de benzinepomp is een bos bloemen een stuk duurder. Ik sla maar direct vier bossen chrysanten in. Drie voor het volgende bezoek. Op de begraafplaats is het doodstil. Als ik vlak bij Joop's graf ben aangekomen, zie ik een vrouw gebogen staan bij een grafsteen. Als ze me ziet loopt ze schichtig door. 'Is het zo erg met mij?', denk ik maar. Bij het graf aangekomen verwijder ik eerst alle bruin geworden bloemen. Dat staat een stuk beter. Het graf zag er overigens al goed verzorgd uit.  Daarna heb ik de chrysanten geplaatst. Deze week is het Joop's geboortedag.
-wordt vervolgd-