maandag 17 oktober 2011

Naar Leimuiden, Leiden en Leiderdorp -5-

een stukje schoolplein en klaslokalen
Die kale plek op de hoek van de Kastanjelaan en Lindelaan waar ooit mijn lagere school gestaan heeft  deed me wonderwel goed. Was die school dan zo'n nare ervaring voor mij? Blijkbaar wel, hoewel ik er toch zeker ook leuke herinneringen aan heb. Die leuke herinneringen betreffen vooral de kinderen uit mijn klas, die ik daar zo'n kleine 6 jaar heb mogen meemaken. Dat waren stuk voor stuk leuke klasgenoten. Gedurende die jaren kwamen daar een een paar bij, zoals Ritien, Marjo (haar vader was bij de politie), Annelies (haar broer had later een autorijschool) en die jongen van Soek, de begrafenisondernemer, met dat stekelhaar net als ik. Hij kwam volgens mij uit Nieuwveen. Hij sprak die naam wat apart uit. Ik plaagde hem weleens door te zeggen : "Uit Ninevé?!" Voor de anders-gelovigen : Dat was de goddeloze stad waar Jona naar toe moest om de bewoners te waarschuwen voor God's toorn. Maar Jonas had daar geen zin in en probeerde per schip te vluchten. Helaas waren de walvissen in die tijd heel bijzonder. Ze zwommen toen overal en waren voorzien van heuse kamers met bed enz. waar je een aantal dagen kon verblijven. Daar verbleef Jonas totdat de walvis zijn leugens spuugzat was en hem letterlijk uitkotste. Ik weet niet of mijn versie correct is, maar dat is wat mij nog bijstaat.
Soek uit Ninevé dus. Er waren ook kinderen uit Hoogmade en Koudekerk. Die waren steevast op de fiets. Sommigen roken naar een boerderij. Dat vond ik een lekkere geur, die me vaak deed wegdromen. We speelden veel op boerderijen aan de Munnikenweg, vandaar. Het leuke van die lagere school was ook de zolder. Als we daar naar toe gingen, was het film kijken. Feest dus. Nu de school is gesloopt, zou het weer feest moeten zijn. Dat had ik graag in die schooltijd willen meemaken. Zie je het al voor je? Die grote machines die het dak en de muren doen instorten. Hoera! Levenslang vakantie!! Ik heb er vaak van gedroomd. Opvallend vaak.